Login 
banner
 
 
 
 
Oever !? Activiteiten Nieuwsbrief Ledenluik
   Deze week
   Op datum
   Deze maand
   Ook voor Niet-leden
   Periodieke activiteiten
   Op soort
   Zoek activiteiten
   Reservatieregels
   Fuiven
   Weekends en Reizen
   Afspraakplaatsen
   Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden
 
  U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Deze maand terug vorige   print print
delen mail
 
NIEUWSBRIEF
Verzend  Alleen link
ACTIVITEITEN
 November 2016pijl r
madiwodovrzazo
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
MEEST GELEZEN
Oever !?
Deze week
FUIVEN Singles
Activiteiten
Foto's
Nieuwsbrief
ZOEK op oever.be
google-logoOk
Oever activiteitentitel
subtitelActiviteiten 17 November 2016
 
OverzichtVolgende maand

 
 
Ballet in de cinema - The Bright Stream - ShostakovichDO 17/11/16
Omschrijving :foto bij activiteitVoor zijn laatste ballet componeerde Shostakovich een komisch meesterwerk dat hier opnieuw op de bühne gebracht wordt door Alexeï Ratmansky, een van de grootste hedendaagse choreografen.
Uitvoering door het Bolshoi Theater in Moskou.
Duur: 150 min
Afspraakuur :19u30
Afspraakplaats :Kinepolis Groenendaallaan 394 in 2030 Antwerpen, voor de rechter ticketautomaten!
Aanvangsuur :19u45
Bijdrage :€ 17
Max. personen :20
Wegwijzer :Kinepolis Antwerpen
 Top
Laatste wijziging: 14/03/2024 16:24:34 (code=pk171)    
 
 
 
Ballet 'West' Antwerpen OOK NIET-LEDEN!DO 17/11/16
Omschrijving :foto bij activiteitIn West brengt Ballet Vlaanderen oud en nieuw werk van drie (iconische) Amerikaanse choreografen op de planken.
Werk van Merce Cunningham, Jonah Bokaer en William Forsythe: drie Amerikaanse choreografen, elk met hun eigen visie, identiteit en unieke bewegingstaal.

Gelezen in de Standaard:
Pond way (1998) van Merce Cunningham opent dit drieluik op een esoterisch nummer van Brian Eno. De stijl is klassiek Cunningham – hoekig en verticaal – maar minder rigoureus dan vroegere stukken. Geïnspireerd door de beweging van de natuur, heeft Pond way iets meditatief.
Met zijn Shahrazad – geschreven volgens de Perzische uitspraak – kiest nieuwkomer Jonah Bokaer voor uitgesproken, symbolistische gebaren binnen een gebalde, ingetogen choreografie die zich ver weg houdt van het exotisme van de oorspronkelijke uitvoering. Bekaers achtergrond in de beeldende kunst schemert door in de manier waarop hij speelt met ruimte en licht. Krachtig is de scène waarin de compagnie, gehuld in zwarte broekjurken van de topcouturier Azzedine Alaïa, in een lange rij staat tegen een warm oranje achterdoek, terwijl de schaduw hun gezicht uitvlakt. Anonieme slachtoffers of helden?
Even dubbelzinnig is het motief waarbij de dansers hun handen boven het hoofd tot een vuist klemmen. Ze lijken geketenden, maar ook verzetsstrijders die zich niet monddood willen laten maken. Sheherazade probeert de doden tot leven te wekken, maar blijft alleen achter op het slachtveld nadat ze de mannelijke macht heeft verslagen. In zijn lezing van Sheherazade als embleem voor de moedige strijd van vrouwen in oorlogstijden slaagt Bekaer er echter niet in zijn stuk voldoende naar vandaag te halen. Daarvoor sluit het zich te sterk op in zijn eigen esthetiek.
Ook de overweldigende compositie van Rimski-Korsakov plaatst het stuk eerder terug dan in de tijd. Waarom is het zo moeilijk om zelfs bij een nieuwe balletcreatie een interessante dialoog aan te gaan met de canon? De hedendaagse dans heeft op dat punt een hele wereld geopend. Natuurlijk is Rimski-Korsakov prachtig om live naar te luisteren, maar het zet de beweging vast in een keurslijf. In Shahrazad zijn dans en muziek veroordeeld tot een gedateerd verbond waarbij ze elkaar gaandeweg overstemmen.
William Forsythe, van wie het Ballet sinds het vertrek van Kathryn Bennetts eindelijk terug repertoire brengt, toont alvast hoe de twee elkaar wél kunnen uitdagen. De duetten uit Approximate sonate werden ingestudeerd op Beethoven, maar voor de uitvoering vervangen door een soundscape van Thom Willems. De dansers moeten uiterst gefocust zijn om hun timing te behouden, terwijl de klank die uit balans brengt. Principal Wim Vanlessen heeft er plezier in, zijn performance is rijk en intens. Forsythes aanpak houdt de dans naar goede gewoonte op het scherp van de snee.

Er is een gratis inleiding 45 minuten vooraf. We spreken om 18u50 af aan de inkom van de Opera om de inleiding bij te wonen! Laat aan Nicole (nicole@oever.be) iets weten indien je niet naar de inleiding kunt komen. Je kaartje ligt dan aan de kassa op naam van Oever + je naam!
Tickets kosten normaal € 45. We hebben uitstekende plaatsen van de tweede duurste prijscategorie.
De voorstelling duurt ongeveer 2 uren, inclusief één pauze.
Afspraakuur :19u45
Afspraakplaats :in de inkom van Opera Antwerpen, Frankrijklei 3 Antwerpen waar Pieter en Nicole iedereen verwelkomen.
Opgelet: sinds 1 september is premetrostation Opera voor twee jaar gesloten. De trams zullen er nog wel doorrijden, maar niet stoppen. Je kunt tijdens de werfperiode van 2 jaar gebruik maken van de stations Meir, Astrid en Diamant.
Aanvangsuur :20u
Reservatie :€ 40,50 overschrijven op Oeverrekening KBC BE07 7310 3573 4266.
Vermeld lidnummer, datum en activiteit
Niet-leden vermelden i.p.v. lidnummer, hun mailadres en gsm-nummer.
Info :Pieter & Nicole - 0478 54 54 54 - 0475 59 56 11
Max. personen :16
Annulatie :Annulatievoorwaarden voor ééndagsactiviteiten
 Top
Laatste wijziging: 14/03/2024 16:24:34 (code=pk172)    
 
© Oever V.Z.W. Durentijdlei 52, 2930 BrasschaatGSM 0478/54 54 54 | pieter@oever.be