Zondag 27 augustus 2023ZO 27/08/23 Bezoek aan de droogdokken Antwerpen Nog 3 PLAATSEN! OOK NIET-LEDEN!   
 ZO 27/08/23 Bezoek aan de droogdokken Antwerpen Nog 3 PLAATSEN! OOK NIET-LEDEN! ZO 27/08/23 Bezoek aan de droogdokken Antwerpen Nog 3 PLAATSEN! OOK NIET-LEDEN!
 ZO 27/08/23 Bezoek aan de droogdokken Antwerpen Nog 3 PLAATSEN! OOK NIET-LEDEN!Op de rafelige breuklijn tussen stad en haven ligt een ruw en roestig gebied. Voor veel Antwerpenaren is het een blinde vlek op de kaart. Maar deze plek ademt havengeschiedenis. Negen droogdokken, twee werkhuizen voor scheepsherstellers, een pomphuis dat als monument beschermd is … Schepen voeren af en aan en gingen er voor herstelling in een droogdok. Tot begin 2018.
Nu vinden we er vooral historische schepen. De vaartuigencollectie van het MAS verliet de Scheldekaaien en vond een nieuw onderkomen op het terrein. De collectie wordt er gekoesterd en onderhouden. Verschillende stichtingen restaureren er hun erfgoedschip: de oudste nog overblijvende Belgische Ijslandvaarder François Musin, de houten mijnenveger Oudenaarde, het lichtschip West-Hinder...
Antwerpen had als havenstad lang vóór de 19de eeuw plaatsen aan de Scheldeoevers waar aan schepen werd gewerkt. Maar een moderne haven heeft moderne infrastructuur nodig.
Halfweg in de jaren 1800 breekt de Antwerpse haven door de stadsmuren. Wat tot dan een drassig gebied buiten de omwalling was, wordt omgevormd tot het Kattendijkdok. Een eerste droogdok aan de Westkaai van het nieuwe dok is klaar in 1863. Enkele jaren later al kunnen zeeschepen er terecht in drie ‘putten’. Samen met de haven breidt ook het dok uit: omstreeks 1880 wordt het verlengd. Drie nieuwe droogdokken worden aangesloten op het pomphuis dat het water wegpompt. Een zevende droogdok wordt opgeleverd in 1920. Vanaf 1931 zijn er zelfs tien in gebruik.
Het concept blijft hetzelfde, maar de bouwwijze evolueert. De eerste droogdokken zijn opgebouwd uit sierlijk metselwerk. De meest recente dokken zijn uitgevoerd in robuust beton.
Begin jaren 1980 keldert het aantal zeeschepen dat van het droogdok gebruik maakt. Het wordt buiten gebruik gesteld. Tien jaar later verdwijnt het. Het heeft zijn sporen nagelaten in de verbrede doorsteek van het Straatsburgdok naar het Amerikadok. Het bijhorende pomphuis staat er nog en is nu een restaurant.
De scheepsherstellers van het Antwerpse Havenbedrijf verhuisden naar een moderne site, meer noordwaarts in de haven maar op het terrein van de oude stadsdroogdokken wordt het werk voortgezet, nu met historische schepen.
We bezoeken met een gids deze archeologische-industriële site.
Als afsluiter bezoeken we de Westhinder.

De Westhinder 3 was een lichtschip dat de ligging van de Vlaamse Banken, de zandbankenreeks voor de kust, markeerde.
Het schip lag stevig verankerd op een strategische positie ter hoogte van de zandbank “Westhinder”. De lichtmast op het schip deed dienst als baken voor de zeeschepen die vanuit het Kanaal de Belgische wateren wilden opvaren. Het gaf de aanloop van het veilige vaarwater tussen de zandbanken aan.
Door zijn positie op zee werd het schip ook gebruikt als platform om observaties te doen van het getij en de golfbewegingen en om meteorologische waarnemingen te doen. Het schip was dan ook permanent bemand.
De wandeling duurt 120 minuten.
Afspraakuur : 13u45
Afspraakplaats : aan de ingang van Stormkop, Droogdokkenweg 4 in 2030 Antwerpen.
Aanvangsuur : 14u
Reservatie : bel snel Pieter (0478 54 54 54) en betaal € 14 ter plaatse.
Info : Pieter - 0478 54 54 54 - pieter@oever.be.
Max. personen : 30
Annulatie : Annulatievoorwaarden voor ééndagsactiviteiten