|
| Dinsdagavondfilm Mary Shelley (Haifaa Al Mansour) 3* UGC Antwerpen | DI 11/12/18 |
|
Omschrijving : | ‘Mary Shelley’: glansrol voor Elle Fanning
Vandaag kijken we er niet meer van op dat het griezelboek der griezelboeken werd geschreven door een vrouw. Dat was tweehonderd jaar geleden wel anders. Elle Fanning vat de treurnis van de ondergeschikte vrouw perfect in Mary Shelley.
Op haar achttiende, intussen 200 jaar geleden, verzint Mary Wollstonecraft Godwin het verhaal over dokter Frankenstein en zijn monster. Voor lezers van toen was het een werk over de gevaren van de opkomende wetenschap. Voor de schrijfster was het een verhaal over uitgesloten worden om wie je bent. In haar geval: vrouw zijn.
Zo mocht haar naam niet eens op de cover van de eerste druk. Want ja, wat zou een meisje nu over monsters schrijven? Dat vechten tegen de bierkaai, dat feministische pionierswerk, komt helemaal tot uiting in de biopic Mary Shelley van Haifaa Al-Mansour, de Saudische regisseur die eerder Wadjda maakte. Al-Mansour was daarmee de eerste (en enige) vrouw die in haar thuisland een film draaide. Prima gecast, dus.
Mary Shelley had perfect een feministische kritiek kunnen zijn op het romantische denken van toen. Daarom is het jammer dat het script meer leest als another teenage movie. Misbegrepen door haar nochtans progressieve vader, de schrijver William Godwin, besluit Mary (Elle Fanning) het gezin te ontvluchten, samen met de romantische poëet Percy Bysshe Shelley (Douglas Booth). Die vergat er alleen bij te vertellen dat hij al getrouwd was.
Vlucht mee in hun kielzog: Mary’s onstuimige halfzus Claire (Bel Powley). Hun schuiladres is een zekere villa Diodati aan het meer van Genève, waar Lord Byron (Tom Sturridge) zijn gasten uitdaagt om een griezelverhaal te verzinnen. (Historische spoiler: uit deze retraite zou niet alleen Frankenstein voortkomen, maar ook John William Polidori’s – Ben Hardy – aanzet tot Dracula.)
Hoewel het titelpersonage alles in zich heeft om het verhaal een vooruitstrevende twist te geven, blijft Mary Shelley vooral een brave vertelling. Met een perfect uitgekozen garderobe en een prachtig gevoel voor detail en decor, maar ook met een overdadig oubollige stijfheid, vooral bij de nevenfiguren. Booth weet amper te raken, Powley en vooral Sturridge gaan er onnodig over en vinden geen balans. En Hardy zou een interessant personage kunnen neerzetten, maar wordt wat onderbelicht. Het draait immers om Mary.
Gelukkig is er Fanning, die de film rechthoudt. Met haar haast permanent glazige blik geeft ze haar personage diepgang, treurnis en traumatische bagage. Een breekbaar én geloofwaardig evenwicht tussen klein geluk en drama, gespeeld vanuit een onschuldige rust. Puur door haar mimiek brengt ze haar troosteloos lijden over, de mentale ellende waarin ze zich bevindt. Met superbe acteerwerk dat ons twee uur in de ban hield, deed ze de matige prestaties van haar tegenspelers achteloos vergeten.
(De Morgen 04/12)
|
Bijdrage : | Op vertoon van je geldige Oever lidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticket aan € 7,40. Normale prijs van een UGC filmticketje is € 10,30!
|
Wegwijzer : | Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Achteraf gaan we samen nog iets drinken. Als je auto in de parking staat, dan kun je hem beter verzetten vooraleer iets mee te gaan drinken. |
Afspraakuur : | 19u10 |
Afspraakplaats : | UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's! |
Aanvangsuur : | 19u30 |
|
|