Login

Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden

U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Verslagen terug vorige   print print
delen mail

Verslag van VR 11/01/2013titel
subtitelWeekend Porcheresse

Vrijdag
 Vrijdag 11 januari vertrokken we naar Porcheresse/Daverdisse. Naarmate we ons doel naderden, reden we door een mooi besneeuwd landschap. We hadden er echt zin in.
Beatrijs en ik kwamen rond 16u00 aan in “La ferme du bois perdu” .
Alhoewel we te vroeg waren, werden we zeer warm en hartelijk onthaald door Colette, die het weekend organiseerde, en onze gastvrouw en gastheer Els en Daniel.
Het open haardvuur, de koffie, thee en koekjes waren heel uitnodigend en we voelden ons dadelijk “thuis”.
We hadden onze kamer snel gevonden en na ons nog sneller geïnstalleerd te hebben, kwamen de andere gasten ook geleidelijk aan.
Nadat bijna iedereen (sommigen kwamen later of pas de volgende dag) op de bestemming was aangekomen, zijn we gewoon in het salon blijven hangen met één ( of meerdere) kennismakingsdrankje(s) en een gezellige babbel. Een aantal bekenden maar ook nieuwe gezichten.
Om 19u30 was het tijd voor het avondmaal. Onze gastheer en chef-kok Daniel heeft ons laten smullen van een heerlijke verse forel met spinazie en gebakken aardappeltjes. Als dessert konden we kiezen uit verschillende lekkere taarten.
Na het eten is Iedereen gewoon aan tafel blijven hangen en napraten om dan toch tijdig onze kamers op te zoeken.

Zaterdag
 Zaterdagochtend: Beatrijs trok er al vroeg op uit voor een ochtendwandeling met haar honden en zag dat het nog witter was dan de vorige dag. Na een verkwikkende nachtrust en een heerlijk uitgebreid ontbijt met warme croissants en allerlei andere lekkernijen konden we ons lunchpakket maken. Nadien was het tijd om de beentjes te strekken en vertrokken we iets voor 10u voor onze wandeling naar Redu.
Beatrijs had alles op voorhand mooi uitgestippeld en het was een heerlijke wandeling. Prachtig weer, een schitterend bosrijk landschap, mooie vergezichten, kronkelende rivieren, oversteekjes op houten bruggetjes, kabbelende beekjes, heel idyllisch vooral doordat alles met sneeuw bedekt was!
Een verhard en geleidelijk aan bergafwaarts wandelpad bracht ons al snel langs een kabbelend zijriviertje van de Lesse, de Our. We bleven een tijdje langs het water om dan de Pont de L’Our over te steken waar we de Lesse zagen. Even een kleine tussenstop voor een hapje en een drankje en weer op weg. Het landschap langs de Lesse was helemaal anders. Via een bruggetje het water oversteken, dan een klein padje omhoog waar we door de bremstruiken heen moesten en een half uurtje later kwamen we aan in Redu.
’s Middags konden we daar in een gezellig cafeetje onze boterhammetjes opeten met eventueel een kom soep en een drankje.
Redu is een bekend boekendorp zodat Bruno in verschillende winkeltjes zijn hart kon ophalen.
Nadat we onze magen hadden verstevigd, konden we onze wandeling verderzetten. Doorheen een dennenbos, midden door de velden waar we plots een mooi zicht hadden op het Europese ruimtestation waar men Europese satellieten volgt. Al dalend terug naar de Lesse, de Pont des Cochettes over en even een pittige klim omhoog.
Onderweg kwamen Ilse en onze gastvrouw Els met haar hond ons tegemoet. Ilse was pas aangekomen.
Na een stevige wandeling en een warme douche wachtte onze gastvrouw Els ons opnieuw op. In het salon konden we aperitieven en kregen we warme hapjes. Nadien konden we opnieuw aan tafel aanschuiven voor een heerlijk uitgebreid menu: bladerdeegpakketje met prei, zalm en kaas gevolgd door reebokragout met gestoofd witloof, boontjes, peertje met airelletjes en puree. Dan kwam chef-kok Daniel ons aan tafel bedienen met een gevarieerde kaasschotel met Frans brood en als afsluiter kregen we frambozenbavarois, een stronk chocoladeijs en koffie of thee nog aan toe.
Rond 22u30 gingen de meesten naar bed om uit te rusten voor de volgende dag. Maar een groep actievelingen, die nog geen slaap hadden of gewoon niet genoeg konden krijgen van de gezelligheid, speelden nog wat gezelschapsspelletjes.
In de vroege ochtend waren de meesten echt moe en gingen dan ook de laatsten bedwaarts.

Zondag
 De volgende dag (zondag) was onze laatste ochtend. Na een uitgebreid ontbijt en het maken van ons lunchpakket ging iedereen snel zijn spullen pakken zodat we onze laatste wandeling konden aanvangen.
Opnieuw een pluim voor Beatrijs. Weer een heel mooie wandeling die door iedereen gesmaakt werd.
Deze keer richting Gembes. Via de kerk sloegen we een mooie dreef in. We volgden een pad dat ons naar de holen van dassen bracht. Het was prachtig! Mooie sneeuwlandschappen, neerdwarrelende sneeuw, ondergedompeld worden in een zalige rust terwijl je dwars door de natuur trekt! We wandelden naar beneden en liepen een tijdje langs de rivier Almache. Aan de Pont de Fer staken we het water over. Na een korte tussenstop en via een kronkelend paadje omhoog naderden we Gembes. In het café Le Baudouin konden we zeer smakelijk ons lunchpakket nuttigen en genieten van een lekkere soep. Daar ontmoetten we Marieke en Ilse die niet meewandelden maar Redu gingen verkennen. Ook Els, onze gastvrouw, kwam er iets drinken en een praatje slaan. Na weer voldaan te zijn, zetten we onze wandeling verder in de richting van de waterpomp (uit de 19de eeuw) die tot 1952 het water uit de Almache pompte en Porcheresse bevoorraadde van water.
We wandelden over een houten bruggetje, door weilanden en dennenbossen, langs “het café van de jagers”. Spijtig genoeg was het te laat om daar nog een tussenstop te maken. Even later waren we terug aan ons verblijf.
Na de wandeling nog snel een groepsfoto en iedereen keerde weer huiswaarts.

Dankwoordje
 Het was ronduit een zalig weekend met een hele toffe sfeer!
We willen Els, Daniel en Colette dan ook oprecht bedanken voor het zalige weekend, al de warmte, hartelijkheid en gezelligheid. We hebben gevoeld dat het recht uit jullie hart komt.
Bedankt Bruno voor het bezorgen van de heerlijke verse forellen! Ze hebben gesmaakt!
En bedankt Daniel voor het delen van je recepten! Ik ga ze zeker uitproberen.
Het was een deugddoend weekend in “dardennen”, dat zal iedereen beamen!