Login

Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden

U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Verslagen terug vorige   print print
delen mail

google-logoOk
Verslag van ZO 16/10/2011titel
subtitelCruise langs de Griekse Eilanden

Taxi was goed op tijd en na het oppikken van de andere Oevertjes kon het avontuur beginnen. Was wel even schrikken, wat een mastodont van een schip. Maar liefst 14 verdiepingen, verschillende bars, restaurants, zwembaden, theater, winkels, had er gewoon geen idee van dat dit zo groots was. Ben een paar keer verdwaald, maar ja dat was nu niet echt moeilijk in zo’n kolos.
‘s Avonds zaten we met 8 aan tafel, jammer dat de 4 anderen er niet bij konden zitten, maar er kon niet veranderd worden, maar achteraf zaten we dan gezellig samen. Het eten was fantastisch, er was steeds keuze uit een 5-gangenmenu. Teveel om op te noemen. ‘s Morgens een uitgebreid buffet. Enfin aan eten geen gebrek. Bovendien hebben we dan nog 2 gala avonden gehad, met zo mogelijk nog lekkerder eten. De kapitein zou ook aanwezig zijn geweest maar die heb ik gemist.
Bijna elke avond was er een prachtige show in het theater, zowel voor de vroege eters als voor de late shift. Het was echt de moeite.
Er waren alle dagen uitstappen te doen.
Op maandag 17/10 zijn we vanuit Venetië in Bari aangekomen zo rond 12 uur ‘s middags. We hebben dan met een gids de oude stad bezocht. Eerst het kasteel dat dateert uit de tijd van de Noormannen uit de 12e eeuw. Het is gelegen aan de oude stadsmuur, nu wordt het enkel nog maar gerestaureerd door studenten en staat het leeg.
Daarna bezochten we de kathedraal waar we de uitleg kregen dat er aparte gewelven met plaatsen waren voor de vrouwen en de kinderen en voor de mannen. Ook was er een mummie van een martelares.
Daarna bezochten we de basiliek van Sint Nicolaas met een zeer mooi beschilderd plafond dat de mirakels voorstelde van de heilige man. Beneden was er een crypte met stoffelijke resten en die jaarlijks geopend wordt en waaruit dan waterdruppels verschijnen. Mirakel! In mei worden 3 dagen 62 matrozen herdacht die gestolen goederen uit Turkije hadden meegebracht. Sint Nicolaas is de patroonheilige van de matrozen, de huwbare vrouwen en de kinderen.
Daarna hebben we ons te goed gedaan aan echte Italiaanse gelatti in een crèmerie die gesticht was in 1935.
‘s Nachts zijn we dan doorgevaren naar het Griekse Katakolon waar we de oude stad Olympia bezochten waar de eerste Olympische Spelen werden gehouden. We zagen de restanten van de tempel van Zeus waar de 1e Olympische vlam werd aangestoken door priesters. De Olympische Spelen waren echt wel een mannenaangelegenheid, enkel zij mochten deelnemen en de toeschouwers (40000!) waren ook allemaal mannen! Er was één vrouw aanwezig, een priesteres! Ocharme dat meiske! De laatste vlam die van Olympia naar de moderne Olympische Spelen werd gedragen was in 1936 naar Berlijn.
Woensdag werden we met houten bootjes van het schip naar Santorini gevaren. Daar kon je met een kabelbaan, waar een gigantische file van mensen stond, of met ezeltjes, of te voet naar het pittoreske stadje boven een kijkje gaan nemen in de smalle straatjes of in het kerkje.
Doordat er in Athene rellen, politie en woeste vernielende betogers tegen de besparingen waren, zijn we aangemeerd in Kreta en hebben we een uitstap gemaakt naar Agios Nicolaios, een pittoresk dorp met een binnenmeer en leuke eetterrasjes. Onderweg hebben we een 12e eeuws kerkje bezocht met muurschilderingen in rood en blauw en met een klok die niet mocht gebruikt worden tijdens de Ottomaanse bezetting.
Vrijdags waren we in Corfu, gelegen aan de Westkust van Griekenland, het heeft een mediterraans klimaat met vele stranden en is bekend als groen eiland dankzij 3 miljoen olijfbomen. De oude stad ligt tussen 2 forten en is een mengeling tussen Byzantijnse kerken en moderne disco’s.
Zaterdag komen we aan in Dubrovnik en begint de dag met een fikse regenbui en amper 14°, na de pascontrole rijden we naar de oude stadsomwalling, bezoeken de binnenplaats van een Fransiskanerklooster uit 1317 met de oudste apotheek van Europa. Via Stradun, een verkeersvrije straat, komen we aan de klokkentoren van de San Blaise kerk, de patroonheilige van de stad. We bezoeken museum Palazzo del Rettore met verschillende zalen met meesterwerken van diverse kunstenaars en meubeltjes uit de 15e eeuw en lusters in Muranoglas.
We wandelen ook nog over een marktje met artisanale producten o.a. gedroogde vruchten, kaas in olijfolie en reukzakjes geborduurd en gevuld met lavendel.
‘s Anderendaags maken we voor ons vertrek nog een uitstap in en rond Venetië. Wij bezochten de eilandjes Murano met zijn glasblazerijen en bekend voor zijn prachtige glas en Burano bekend voor zijn kant en zijn mooie beschilderde huisjes.
Dan zit de week erop en moeten we, met een vertraging van bijna 2 uur, huiswaarts keren.
Het was een leuke, toffe, luxueuze reis.