Login

Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden

U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Verslagen terug vorige   print print
delen mail

google-logoOk
Verslag van ZO 27/07/2008titel
subtitelZeilen bij maanlicht(?), Oostende

Dit is echt iets voor mij!
 Toen ik bij Oever las dat ze gingen zeilen bij maanlicht wist ik meteen: ”Dit is echt iets voor mij, dus DOEN.”
Zo vertrok ik met 2 zeilgenoten naar Oostende.
Daar aangekomen vonden we vrij snel “onze boot” en even later kwamen ook de andere 2 eraan. Jammer voor onze 6e man die afgebeld had wegens ziekte.
Op de valreep troffen we Nicole en Pieter die mee waren geweest met de eerste shift. Ze zeiden dat hun tocht heel leuk was geweest. Ik was benieuwd.
Om 20u10 was het zover: we voeren de haven van Oostende uit. Schipper Jos en zijn maat Raf loodsten ons netjes door de sluis terwijl “onze Jos” al meteen mee in de touwen hing en toen kon het echte zeilen beginnen.
Alhoewel, er bleek zo goed als geen wind te zijn. We hadden dan ook alle tijd om elkaar en de schippers te leren kennen. Bovendien werden we meteen volop voorzien van de nodige liquide en nonliquide middelen en het was een prachtig zachte zomeravond.
Genoeg redenen om je meteen op je gemak te voelen.
Van zeilen echter kwam geen snars. Na 2,5 uur waren we nog steeds in de buurt van de eerste boei!
Dus dan maar de motor aan wilden we voor de ochtend in Nieuwpoort aankomen. Ondertussen daalde de zon zienderogen en dat was echt een super romantisch zicht; je weet wel, zoiets als van de postkaartjes.
Af en toe ging de motor toch nog uit. Wat een rust en stilte. We werden er zelf ook bijna stil van en hoewel er in de verste verte geen maan te bekennen viel, waren er wel fonkelende sterretjes! Rond middernacht kregen we er nog een spektakel bij: onweer en bliksem ver weg op de kust. Maar wijzelf bleven kurkdroog. Het had iets surrealistisch.
Een hele tijd later voeren we dan toch de haven van Nieuwpoort binnen. Eenmaal aangemeerd moesten we natuurlijk ook de haventaverne “verkennen”. Diep in de nacht (of vroeg in de ochtend) zochten we onze slaaphutten op hoewel dat misschien niet echt de moeite meer was.

De volgende morgen
 De volgende morgen zaten we rond 9u aan het ontbijt.
Wat een luxe: er was meer dan teveel van alles maar bovenal, onze 2 schippers bleken naast ervaren zeilers
ook uitstekende koks en obers te zijn. We werden volop voorzien. We hoefden het maar te vragen of het kwam er al aan en van zelf iets doen was geen sprake.
Zulke mannen zijn een kolfje naar mijn hand! Rond 11u kozen we opnieuw het ruime sop en jawel…
er was redelijk wat wind. We hoefden de motor niet eens te gebruiken en het zonnetje was ook weer van de partij. Heerlijk was het om languit bovenop de kajuit te liggen of helemaal voorop de punt te kruipen terwijl je het zeewater onder je voeten zag golven en bruisen.
Op één na, hadden we allemaal wel enige ervaring met zeilen en natuurlijk stond ieder van ons dan ook om beurt aan het roer en hielpen we met de touwen en de zeilen. Wat een machtig gevoel om zo’n groot roer in je handen te houden en het gevecht aan te gaan met de wind en dan ook nog die boot in bedwang te houden!
In de loop van de dag wakkerde de wind als maar aan maar het zonnetje bleef. We gingen nu met windkracht 4 echt wel heel schuin.
Zalig! Van op het dek liggen of voorop de punt was nu geen sprake meer.
Ook onze enige “niet-ervaren zeiler” wilde het eens proberen aan het roer en … hij deed het uitstekend!
Om 16u waren we weer voor de kust van Oostende maar het duurde nog geruime tijd tot we echt konden aanmeren. De schippers waren zeer aangenaam gezelschap geweest en gezien we een gezellig groepje hadden, zijn we nog iets gaan eten in Oostende. Toen was het echt tijd om huiswaarts te keren.
Een ontspannen, zalig weekendje was voorbij.